سایت

اصول اصلی طراحی سایت

طراحی سایت در تیم تند تر

در ابتدای مسیر یادگیری چگونگی طراحی انواع سایت‌ها باید با مفهوم اصطلاحات آن آشنایی داشته باشید. طراحی سایت به جمع‌آوری ایده‌ها و اجرای آنها برای یک هدف خاص طبق اصول و قوانین مختلف گفته می‌شود. این روند هدف ارائه مطلب در صفحات الکترونیکی که کاربران می‌توانند از طریق اینترنت به کمک مرورگر به آن دسترسی داشته باشند را دارد. برای انجام این کار افراد باید دانش بسیاری از مهارت‌ها در رشته‌های مختلف را داشته باشند و اصول تولید و نگهداری سایت‌ها را بدانند. برای طراحی وب‌سایت، طراحی گرافیکی آن از اهمیت ویژه برخوردار است و طراحی رابط نویسنده از جمله کد استاندارد، نرم‌افزار اختصاصی، طراحی تجربه کاربری و بهینه‌سازی موتور جستجو هم جزو عوامل مهم طراحی یک وب‌سایت خوب هستند.

تیم‌های مختلفی برای این کار وجود دارند که جنبه‌های مختلف این فرایند را پوشش می‌دهند اما بسیاری از طراحان هستند که فقط طراحی گرافیکی خود وب‌سایت را انجام می‌دهند. باید بدانید که قالب نمایشی و طراحی گرافیکی سایت در واقع همان طراحی وب است که محتوا مطالب سایت شما را به نمایش می‌گذارد. جلوه ظاهری اولین بخش از یک سایت است که مخاطب و کاربران آن را می‌بینند و ذهن آنها را درگیر می‌کند. اصطلاح طراحی سایت روند طراحی که مربوط به‌ظاهر سایت از جمله نوشتن نشانه آن است را توصیف می‌کند. طراحی وب‌سایت بخشی از مهندسی وب را در دامنه گسترده‌تر توسعه وب پوشش می‌دهد و طراحان باید از  تمام قابلیت‌های موجود برای طراحی وب استفاده کنند.

تاریخچه طراحی سایت

اولین کسی که یک وب‌سایت جهانی را با نام W3 طراحی کرد فردی به نام تیم برنرز لی بود. این سایت طراحی بسیار ساده‌ای داشت که نشان دهنده این است که در ابتدای راه هر کاری به‌صورت ساده و ابتدایی بدون هیچ‌گونه طراحی و گرافیک رنگ‌بندی خاص و انجام می‌شده است. اما همین طراحی ساده هم در زمان اولیه خود به‌عنوان شاهکار شناخته ‌شده است. بعد از این وب‌سایت سایت‌های دیگری طراحی شدند که ظاهری شبیه به سایت تیم برنرز لی داشتند اما زمانی که مرورگرهای پیشرفته توسط شرکت‌هایی مثل مایکروسافت به وجود آمد اوضاع تغییر کرد و در آخر هم زمانی که زبان‌های html و زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت به وجود آمد سایت‌ها با گرافیک و رنگ‌بندی بهتر و در نتیجه ظاهر بهتر پدید آمدند. شما می‌توانید برای مشاهده وب‌سایت W3 به آدرس http://info.cern.ch/hypertext/WWW/TheProject.html مراجعه کنید.

انواع طراحی سایت

به طور کلی امروزه سایت­ها در دو نوع وب‌سایت‌های استاتیک و داینامیک شناخته می‌شوند و هر یک از آنها ویژگی‌های مختلفی دارند. در ادامه مطلب هرکدام از این نوع وب‌سایت‌ها را برای شما به همراه ویژگی‌هایشان معرفی می‌کنیم.

طراحی سایت استاتیک یا ایستا

در وب‌سایت‌های استاتیک صفحه‌ها روی سرور ذخیره می‌شوند و هر زمانی که صفحات وب‌سایت موردنیاز باشند فراخوانی شده و بعد از بازخوانی برای کاربر نمایش داده می‌شود. طراحی وب‌‌های استاتیک مزایای زیادی دارد زیرا طراحی‌شان نسبت به سایت‌های داینامیک آسان‌تر است و از امنیت بالایی برای سرورها در سال‌های گذشته برخوردار بودند. جالب است بدانید که وب‌سایت‌های استاتیک در سال ۲۰۱۵ از محبوبیت زیادی در بین طراحان برخوردار بوده است اما در زمانی که سرورهای ارزان ‌قیمت به وجود آمد و تکنولوژی امنیت سرور افزایش پیدا کرد طراحان نوع وب‌سایت‌های خود را از استاتیک به طراحی‌های داینامیک تغییر دادند. البته این نکته را هم باید بدانید که تمامی سایت‌ها چند بخش استاتیک در طراحی خود دارند.

طراحی سایت داینامیک یا پویا

این مدل سایت‌ها صفحات ثابتی دارند که محتوایشان متغیر است. در واقع ساختار صفحات داینامیک به شکلی است که توسط اپلیکیشن سرور که اسکریپت‌های سمت سرور را فراوری می‌کند ایجاد شدند. محتوای این وب‌سایت‌ها با توجه به جستجوی کاربر ایجاد شده و در واقع بر روی سرور وجود ندارند. زمانی که این محتوا از سایت فراخوانی می‌گردد صفحه آن روی سرور ایجاد شده و برای کاربر یا به‌اصطلاح کلاینت فرستاده می‌شود. اگر بخواهید به طور تخصصی تر بدانید باید بگوییم که محتوای صفحات داینامیک از یک دیتابیس یا پایگاه‌داده در بک اند سایت فراخوانی می‌شوند. زمانی که صفحات داینامیک برای اولین‌بار به وجود آمد با استفاده از زبان‌هایی مثل php ،asp و غیره آن را توسعه می‌دادند.

6 مرحله ضروری برای طراحی یک وب‌سایت بی عیب و نقص

یک پروژه وب شامل چندین مرحله است: جمع آوری اطلاعات اولیه، طراحی، توسعه و آزمایش قابلیت استفاده. تحقیقات زیادی انجام شده است که نشان می‌دهد اولین برداشت از یک وب سایت با کیفیت طراحی سایت تعریف می‌شود. به بیان ساده، تصاویر یک وب سایت تعیین می‌کند که آیا کاربران تحت تأثیر آن قرار گرفته‌اند یا خیر.

این امر مرحله طراحی را به یکی از حیاتی‌ترین مراحل یک پروژه وب تبدیل می‌کند.

طراحی وب سایت به زمان و حوصله زیاد و همچنین نیاز به برنامه‌ریزی کامل دارد زیرا نکات فنی زیادی در آن دخیل است. با توجه به رقابت در دنیای طراحی وب، ایجاد وب سایتی که از نظر بصری جذاب، شهودی و متمایز از رقبا باشد، برای طراحان وب کار دشواری است. با این حال، برای طراحان وب که خلاق، علاقه مند به طراحی وب سایت و مایل به کار سخت هستند، این امر می‌تواند با تقسیم مراحل به راحتی قابل مدیریت باشد. فرآیند دقیق از طراح به طراح دیگر کمی متفاوت است، اما در اصل، فرآیند طراحی طراحان با تجربه یکسان است.

در اینجا مراحل مهم فرآیند طراحی وب آمده است:

1. جمع آوری نیازمندی‌ها

اولین قدم در طراحی سایت موفق، جمع آوری اطلاعات است. این یک گام بسیار مهم است زیرا نیاز به درک کامل شرکت، اهداف، مخاطبان هدف و نیازهای مشتری دارد.

این مرحله نیاز به یک طراح وب دارد که قبل از شروع پروژه سوالات زیادی از مشتری بپرسد. برخی از سوالاتی که باید توسط طراحان وب در نظر گرفته شود عبارتند از:

  • هدف وب سایت چیست؟
  • آیا می‌خواهید اطلاعاتی ارائه دهید، خدماتی را تبلیغ کنید یا محصولی را بفروشید؟
  • امیدوارید با این وب سایت چه کاری انجام دهید؟
  • مخاطب هدف کیست؟
  • محدوده پروژه چقدر است؟
  • الزامات فنی و غیر فنی شما چیست؟ ترجیحات شما چیست؟

برای یک طراح مهم است که تا حد امکان اطلاعات مرتبط را جمع آوری کند. پاسخ به تمام این سوالات به شما کمک می‌کند در زمان و منابع صرفه جویی کنید.

2. ترسیم ایده‌های خلاقانه برای پروژه

این یکی دیگر از مراحل مهم پروژه طراحی وب است. پس از جمع آوری تمام اطلاعات مورد نیاز، وقت آن است که طراح وب ایده‌های خلاقانه‌ای را برای پروژه ترسیم کند.

یک طراح باید دسته‌ای از طرح‌های متنوع آماده کند و سپس آنها را به تعداد کمی محدود کند. سپس این طرح‌ها باید برای بازخورد به مشتری ارسال شود. این مرحله عمدتاً شامل یک چرخه بررسی، اصلاح و تأیید طرح است تا زمانی که در حالت ایده‌آل مشتری و طراح از طرح طرح راضی باشند.

مهم است که هنگام طراحی اسکچ‌ها، کاربر نهایی (بازدید کنندگان سایت) را در نظر داشته باشید.

3. ایجاد گردش کار

پس از جمع آوری تمام اطلاعات از فاز یک و پس از ارائه ایده‌هایی که سیگنال سبز را از مشتری دریافت کرده‌اند، زمان آن است که با ایجاد یک گردش کار، یک برنامه برای وب سایت خود تنظیم کنید. گردش کار اساساً برای ترسیم نمودار فرآیند فکر یک طراح وب ایجاد می‌شود.

در مرحله گردش کار، یک طراح باید یک لیست برای هر بخش که قرار است در سایت قرار گیرد ایجاد کند. حتی باید حاوی اطلاعات مختصری در مورد نوع محتوایی باشد که در هر صفحه نشان داده می‌شود. طراح باید قبل از ادامه مرحله بعدی مرحله طراحی، تأییدیه مشتری را دریافت کند.

4. ایجاد طراحی بصری برای وایرفریم‌های با کیفیت پایین

یک قالب وب سایت که به عنوان نقشه صفحه نیز شناخته می‌شود، یک راهنمای بصری است که چارچوب استخوانی یک وب سایت را نشان می‌دهد.

این وایرفریم‌ها عمدتاً به جای ارائه اطلاعات در مورد سبک تایپوگرافی، رنگ یا گرافیک، بر قرار دادن عناصر مختلف طراحی تمرکز می‌کنند. آنها نوع محتوایی را که در هر صفحه نمایش داده می‌شود توصیف می‌کنند و اطلاعاتی در مورد ویژگی‌های مختلف مانند دکمه ورود به سیستم اجتماعی یا ثبت نام در خبرنامه ایمیلی که در سایت گنجانده می‌شود، ارائه می‌دهند.

علاوه بر این، Wireframing به شناسایی هرگونه مشکل بالقوه ای که ممکن است طراح در مراحل اولیه از شناسایی آن غافل باشد، کمک می‌کند. برای یک طراح آسان‌تر است که چیزی را که در مراحل اولیه توسعه است یا یک پیش نویس خشن است به جای ایجاد تغییرات در یک ماکت با کیفیت بالا تصحیح کند.

5. ایجاد طراحی بصری برای وایرفریم‌های با کیفیت بالا

وایرفریم‌های با وفاداری پایین عملکردها را به خوبی با یکدیگر ارتباط می‌دهند، اما «فرم‌ها» را به خوبی پوشش نمی‌دهند. برای حل این مشکل از وایرفریم های با کیفیت بالا استفاده می‌شود. این وایرفریم‌ها برای پر کردن جزئیات از دست رفته توسط وایرفریم‌های با کیفیت پایین طراحی شده‌اند. وایرفریم‌های با کیفیت بالا کم و بیش شباهت دقیقی به محصول نهایی دارند. از آنها برای انتقال ویژگی‌ها، عملکرد و مشخصات دقیق هر عنصر طراحی به مشتری استفاده می‌شود. این وایرفریم‌ها نشان می‌دهند که سایت چقدر کاربرپسند خواهد بود. آنها حتی به وضوح موقعیت و فضای اشغال شده توسط محتوای مختلف در هر صفحه وب را برجسته می‌کنند.

با استفاده از ابزارها، می‌توانید قاب سیمی با کیفیت بالا را سریعتر ایجاد کنید و از تمام مزایای ارائه شده توسط این ابزارها به راحتی بهره مند شوید.

مراحل طراحی سایت

در مرحله اول طراحی وب باید یک طرح کلی از آن را طراحی کنید و در واقع با توجه به نیاز مشتری خود و نوع سایتی که می‌خواهید داشته باشید، نقشه کلی صفحات آن و چیدمان المان‌ها در قالب را انجام دهید. به‌اصطلاح به این مرحله طراحی سایت وایرفریم می‌گویند. در مرحله دوم باید گرافیک سایت را طراحی کنیم. در این مرحله باید با استفاده از نرم‌افزارهای به‌خصوص طراحی وایرفریم را با رنگ‌بندی مخصوص با توجه به نوع کسب و کار انجام دهیم. دقت کنید که در این بخش باید به طور کامل رنگ‌بندی و گرافیک سایت انجام شود.  در مرحله سوم باید برنامه‌نویسی سایت انجام بگیرد. در این مرحله می‌توان روش‌های مختلفی را با توجه به نیاز مشتری و مدل سایت انجام داد که برای این منظورمی توان از فریم ورک­های مختلف مثل وردپرس یا فریم ورک‌های اختصاصی برنامه‌نویسی استفاده کرد. این روش‌ها با توجه به نیاز مشتری و هزینه‌های که در نهایت باید پرداخت شود توسط فرد انتخاب می‌گردند. در مرحله آخر هم پس از طراحی کامل وب‌سایت باید آن را در بستر اینترنت راه‌اندازی کنید. با انجام این کار سایت شما در هر نقطه از جهان برای همگان قابل‌دسترس می‌شود. برای راه‌اندازی یک وب‌سایت در ابتدا باید یک هاست تهیه کرد و پس از آن نام دامنه مناسب را برای آن انتخاب کرد. زمانی که تمامی مراحل را به‌درستی طی کنید می‌توانید سایتتان را در معرض عموم قرار دهید.

طراحی سایت چگونه است؟

دو بخش مهم در طراحی وب‌‌ها وجود دارد که با نام قسمت فرانت‌اند و بک‌اند سایت شناخته می‌شوند. فرانت‌اند در واقع آن بخشی است که توسط کاربر قابل مشاهده است و کاربر با آن تعامل دارد و بخش بک‌اند قسمتی است که پردازش‌های سمت سرور انجام می‌شود و کاربران آن را نمی‌بینند. ساختار این دو بخش در کنار هم یک سایت را تشکیل می‌دهد.

اصول طراحی وب‌سایت

پیش از شروع طراحی هرگونه وب‌سایتی باید با اصول آن آشنا شوید تا در مسیر درست طراحی وب قرار بگیرید. از جمله این اصول و نکات طراحی وب‌ می‌توان به مواردی از جمله یادگیری طراحی بصری، آموختن تجربه کاربری، طراحی با نرم‌افزارها، یادگیری زبان html css و جاوا اسکریپت، مدیریت زمان، ارتباطات، آشنایی با سئو، بازاریابی دیجیتالی و رسانه‌های اجتماعی، یادگیری مدیریت کسب و کار و مشتری اشاره کرد.

پرکاربردترین ساختار طراحی سایت چیست؟

یک وب‌سایت خوب باید ساختار مناسبی داشته باشد و پرکاربردترین نوع ساختار طراحی وب­، وب‌سایت‌هایی است که با مرورگرهای مختلف سازگاری دارد. همچنین باید دقت کنید که رنگ پس‌زمینه در طراحی وب‌ عامل مهمی است. باید در نظر داشته باشید که بر اساس موضوع رنگ مناسبی را برای پس‌زمینه انتخاب کنید به‌عنوان مثال در طراحی وب­های مذهبی از رنگ‌های قرمز و صورتی نباید استفاده کرد. این موارد جزو اهداف جذب سایت و افزایش بازدید از آن است که باید به‌خوبی در ساختار وب‌سایت رعایت شود.

اگر به فکر راه‌اندازی یک وب‌سایت هستید، مطمئن شوید که تصمیم محکمی در مورد اینکه وب‌سایت شما چگونه باید باشد گرفته‌اید. پیروی از این فرآیند به شما کمک می‌کند تا وب سایتی بسازید که به طور استراتژیک برای جذب، جذب و تبدیل بازدیدکنندگان متمرکز باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *